Fornabodaritten 2008!

Hej svejs!

Nu har vi varit med om våran första uteslutning! Vi blev uteslutna i grind två pga. hälta på höger fram.


Det känns tufft och jag rannsakar mig själv för att försöka komma på vad som gick fel? Jag accepterar läget och vill inte hitta på orsaker eller ursäkter, men vill ändå analysera och fundera för att jag ska lära mig av misstagen!


Jag kände och såg inget, men veterinärerna gjorde det. Jag är fullt övertygad om att veterinärerna vet vad de gör och jag är bara tacksam att det fungerar på detta vis så att våra distanshästar inte behöver fullfölja om de inte är okej fysiskt!


Jag kände igenom Sobras ben efter uteslutningen och hittar inget synligt eller någon reaktion, jag jobbar mig uppåt mot bogen och där får jag en reaktion från Sobra som var så markant att det inte var någon tveksamhet att hon hade ont där.


Jag har en teori, men jag vet inte om den stämmer?


Dagen började inte bra pga. att jag var så urbota dum att jag valde att använda Alexandras stigbyglar i stället för mina och det vet väl alla att man inte ska ändra något i en fungerande utrustning inför en tävling!!!


Den ändringen gjorde att jag fick förbaskat ont i mitt vänstra knä på första slingan som var 40 km, orsaken till det var att stiglädren blev en aningens längre så jag fick stå på tå vid lättridningen.


I första grinden gjorde vi den ändringen att vi höjde ett hål och det kändes bättre för mitt knä. Men stiglädren blev aningens korta i stället, det innebar att jag fick problem med benhinnan på högra benet i stället! Jag använde väl antagligen mitt högra ben mer eftersom det gjorde ont i vänstra benets knä och det gjorde att benhinnan blev överansträngd?


Så del av min teori är att jag red 70 km med två ben som inte var som dom skulle och antagligen snedbelastade Sobra. I lättridningen så vill Sobra att jag ska sitta på hennes högra framben och normalt sett så varierar jag naturligtvis sittben, men i denna situation så gjorde det mycket ondare i knäet om jag bytte till vänster framben. Antagligen så blev jag för ensidig där?


Jag pratade även med Josefin Svensson (en klok människa) som är en av arrangörerna och hon hade en teori om varför Fornabodaritten ger många uteslutningar på hälta!

Hennes teori var att det finns mycket rullgrus på deras bana och det innebär att hästarna får gå och spänna sig och hålla emot för att inte halka på rullgruset? Som då antagligen ger muskel ömhet/trötthet som visar sig i hältor?


Det låter väldigt logiskt när hon säger det, men jag måste erkänna att jag inte hade haft en tanke på detta innan hon sa det!

Kontentan av min teori är att Sobras hälta berode/beror på muskelömhet i höger bog pga. mig och att jag missbedömde underlaget på banan och lät henne gå lite snabbare än vad hon klarade under dessa omständigheter?

Jag har valt att avakta lite med att ta Sobra till klinik för vidare undersökning eftersom att det verkar vara en muskelhälta, men equiterapaut är bokad och kommer för att undersöka & behandla Sobra på fredag. Vi får se vad hon säger?

Om någon läser detta så får ni gärna tycka till om ni tror på min teori eller om det låter galen?

Jag vet allt med det här att det är bara att bryta ihop och komma igen och jag vet att detta drabbar de flesta någon gång, men jag tror också att första gången är tuffast och just nu så är det en process bara som snart går över och vi tar nya tag!

Huvudsaken är att våran tappra och goa Sobra mår bra och tycker att livet är bra! ; )

/Camilla

Några bilder från de första 7 milen som vi genomförde!


Framridningen!


Starten!


På väg till groomplats!


Söta flickor!


Kommentarer
Postat av: liza

Bra skrivet, och en mycket intressant teori! Så kan det ju mycket väl vara.

hoppas att det inte är nåt allvarligt med Sobra iallafall och att det går över snart!

2008-09-24 @ 10:55:52
Postat av: Mikael

Äh det är säkert bara en muskelhälta (hoppas hoppas) å då e d ju bara å ta nya tag å sen så äger du på nästa 120-start, tror starkt på dig å Sobra! :D

2008-09-24 @ 12:58:22
URL: http://weeazel.blogg.se/
Postat av: Carro

Det är alltid tuffast första gången man åker ut, då vet man ju inte hur man faktiskt kommer reagera...Men det händer ju alla förr eller senare tyvärr.

Men jag håller tummarna för er! Ni har ett bra team.

2008-09-24 @ 14:02:50
URL: http://www.stallcrescam.se
Postat av: Karin

Jag beklagar verkligen det som hände för både du och jag vet att Sobra klarar det här egentligen. Nu blev det tyvärr lite olyckligt den här gången.

Igår drog sig inte Sobra för att trava i hagen. När jag tog in Novan skulle hon med och lämnade stackars Barrax på andra sidan där han stod ensam och tittade efter tanterna. Hur hon rörde sig har jag ingen koll på jag hade nog med att halta fram och hålla ordning på krutdurken Nova men hade hon haft ont så borde hon ju inte sprungit ifrån Barrax.

2008-09-24 @ 14:29:34
Postat av: Alex

Fin bild på mig o sobra!!! =)



Barrax hälsar t syrran..

2008-09-24 @ 18:53:38
Postat av: Liza

Hääärliga bilder!!

2008-09-24 @ 21:35:52
Postat av: Camilla Norberg

Hej på er allihop!

Tusen tack för alla uppmuntrande ord, dom värmer! :)

I kväll så har jag klämt & känt lite på Sobra och hon är fin i benen och reagerade inte alls på samma vis vid bogmuskulaturen som hon gjorde i söndags. Det var ingen idé att titta på henne i rörelse för det var redan mörkt ute, men det verkar som att det går åt rätt håll i alla fall?

Kram Camilla

2008-09-24 @ 23:04:56
URL: http://web.telia.com/~u55016764/
Postat av: Ullis

Har ofta stått och spanat in er på tävlingar då jag tycker att El Sobra är en sån fin häst!



När jag läste ditt inlägg om Fornaboda kan jag bara säga, att det är inte roligt med en uteslutning, ovasett om du är ryttare eller groom! Och en uteslutning är aldrig rolig, oavsett om du har åkt ut en eller hundra gånger.



Jag kan bara säga att jag beudrar dig som helt öppet vågar gå ut med dina funderingar om vad som kan ha gått fel. Det är en bra rutin att ha, att analysera läget. Nu hittade du något som kan vara orsaken, och då är det bara att ta lärdom av det.



Ser fram emot att se dig och El Sobra ute på banan nästa sässong!



Hälsningar Ullis (som eg bara kom för att läsa om Fridas äventyr i Spaninen)

2008-09-25 @ 09:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0