Summering av helgen!

Lördag:
I lördags eftermiddag så åkte jag, Alex & Anne till Skövde och deltog på Distansgalans middag som började kl. 19.00.

Vi kom fram strax innan kl. 18.00 och han med lite umgänge med likasinnade innan middagen startade.
Alex shopade även lite till Barrax, nytt träns och ett renskinn att använda under sadeln. Jätte fint blev det! : ) 

Klicka på bilden!

Alexandra & Frida!

Middagen bestod av en trerätters meny som var jättegod! Under middagens gång så var det prisutdelningar, först ut från värmland var Frida Söderström som fick ta emot applåder för lag guldet i NBM, sen var det Emma Söderström fick ta emot pris för att hennes Ohio ox fått ihop två tusen godkända tävlingskilometer. De är duktiga dessa Söderström tjejer!

Klicka på bilden!

Frida, Liza & Liv!

Sen var det dags för utdelning av årets "Havrekaka", det priset delas ut i Elisabeth Arvidssons minne till en person som i "positiv Elisabeth anda" brinner för distansen och dess fortlevnad. Detta fina pris tilldelades till Enar Jonasson som är distriktgrenledare för Värmland! Enar fick öronbedövande applåder och tillrop när vinnaren presenterades, så jag antar att det var många som hålde med oss värmläningar i våra tillrop! 

Klicka på bilden!

Enar & Gitz!

Det var många fler som fick priser utdelade, men jag har inte det bästa minnet och minns inte med säkerhet vilka och då är det bättre att vara tyst. ; )

När middagen var slut så drog vi oss så sakterliga hemåt igen eftersom vi skulle åka en bit, vi var hemma igen ca. kl. 01.00 och då var sängen efterlängtad!

Söndag:
Tyvärr så var inte söndagen lika trevlig! Jag och Alex skulle ta en tur med hästarna och så blev det, Alex fick vända med Barrax efter en bit för att byta bett pga att hon prova ett bett som inte funkade. Vi kom överens om att de skulle komma och möta oss på våran runda så skulle vi avsluta den ihop.

Sobra och jag fortsatte och allt var frid och fröjd, vi kom till en fin raksträcka och för dagen så var underlaget riktigt bra och jag bad Sobra om galopp. Hon var inte sen att anta erbjudandet och hon ville mer än väl springa och jag min dumma idiot lät henne springa och själv avgöra tempot! Ett tag efter denna galopp så märket jag att något inte var som det skulle, men kunde ändå inte riktigt sätta fingret på vad det var. Hon blev lite kortare i steget i skritten, men var som vanligt i trav och hon tog till och med galop själv vid ett tillfälle, jag fortsatte eftersom jag inte insåg att det var något på gång?

När vi mötte Alexandra & Barrax så frågade jag Alex om hon såg något konstigt och det gjorde hon stundtals så till slut insåg vi att något var riktigt galet! Av från hästen ringde Anne och rådgjorde med henne och vi trodde nog alla att detta var en korsförlamning på gång, men ingen av oss hade någon erfarenhet av det? Anne kom med transport och plockade upp oss, under tiden så hade vi även ringt veterinär och får information om hur vi skulle bete oss. Veterinären sa att vi skulle få hem henne och låta henne vila med varma täcken på och om det inte släppte så skulle vi ringa igen!

Sobra var förutom denna rörelsestörnig som sitt vanliga jag, puls & temperatur var normala, hon åt mer än gärna av sitt hösilage. Hon övervakades några timmar och jag tog ut henne utanför stalldören en kort sväng för att se om hon fortfarande hade samma problem, men då var det redan bättre. Puh!!

Nu kändes det som att man kunde andas ut lite och slappna av igen, naturligtvis så är det mycket att fortsätta att fundera på med det akuta var i alla fall över.

Jag har snabbläst informationen i denna länk, http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000261/01/200459.pdf

Det står att vila och samma kraftfodergiva kan skapa korsförlamning och det enda Sobra äter som kan klassas som kraftfoder är vetekli, resten är ju grovfoder?

Summering:
Sobra hade inte ridits under veckan så det var idiotisk av mig att låta henne genomföra den galoppen!
Foderstaten har varit oförändrar under veckan, Sobra äter ca. 15 kg hösilage, 2 kg lucern, 0,4 kg vetekli, mineraler & salt. Inget av dessa fodermedel förutom eventuellt vetekliet bör ha någon betydelse för att framkalla korsförlamning enligt vad som står i examensarbetet som jag länkade till ovan?
Om det är någon som läser detta och har erfarenheter att dela med sig av så tar vi gärna emot dom? Hjälp mig gärna att förstå om jag tänker fel? Vi vill gärna göra allt som står i våran makt för att detta inte ska hända igen.

Kram Camilla


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är Liv Burdett som står tillsammans med Frida och Liza.

2008-02-19 @ 15:24:16
Postat av: Camilla Norberg

Tack! Jag var nästan säker på det, men inte riktigt 100 %!

2008-02-19 @ 16:28:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0